basishouding


De cliënt staat centraal,
dit klinkt als een prachtig doel.
Echter hoe bereik je dit in de praktijk? Vooral in de zorg rondom cliënten met dementie. In de verpleeghuissetting wordt dit doel nagestreefd in zowel de kleinschalige als grootschalige setting. Er wordt geprobeerd zoveel mogelijk naar de individuele mogelijkheden en oplossingen te kijken, waarbij de benadering en basiszorg voor iedere cliënt anders wordt ingevuld. Zou dit doel niet makkelijker worden gehaald als de medewerkers een betere basis krijgen, op het gebied van begeleiding van cliënten met dementie.

      

De zorg op verpleegafdelingen wordt steeds complexer, mede doordat cliënten steeds langer thuis blijven wonen. Hierdoor moeten de zorgmedewerkers steeds meer lezen en weten over de individuele cliënten. De zorgdruk wordt groter hierdoor, aangevuld met de steeds stijgende tekorten van zorgmedewerkers.

 

Samengevat houdt dit in dat zorgmedewerkers
steeds meer van cliënten moeten weten,
terwijl het aantal collegae sterk afneemt.

Vanuit mijn ervaring in het werken met zorgteams zie ik dat de zorgmedewerkers steeds meer behoefte hebben aan een aantal basisvaardigheden in de begeleiding (zie benaderingen in de zorg) van mensen met dementie.  Men wil algemene omgangsprincipes kort en bondig kunnen koppelen aan de cliënten. Aangevuld met concrete individuele aandachtspunten. Dat leidt tot een verminderde werkdruk en de kwaliteit van (basis)begeleiding is beter gegarandeerd.

Voor meer informatie over de training, zie "3 benaderingen"

En kijk hier voor een uitwerking van de "Compositie benadering".